Τι είναι;

Τα οιστρογόνα είναι μια ομάδα στεροειδών χημικών ενώσεων που παράγονται κυρίως στις γυναίκες, αλλά και στους άνδρες σε μικρότερο βαθμό (για την παραγωγή του σπέρματος και την συντήρηση των οστών). Τα τρία κύρια φυσικά οιστρογόνα στις γυναίκες είναι η οιστραδιόλη, η οιστριόλη και η οιστρόνη. Σε κανονικά επίπεδα, τα οιστρογόνα βοηθούν στη ρύθμιση του γυναικείου αναπαραγωγικού κύκλου, ενώ αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της έμμηνου ρύσεως. Στους άνδρες, ο Δρ Nadolsky προσδιορίζει ότι τα οιστρογόνα είναι σημαντικά για την σεξουαλική δραστηριότητα.

Επιδράσεις στην άσκηση και το bodybuilding.

Όσον αφορά την άσκηση, ορισμένες μελέτες αναφέρουν ότι τα οιστρογόνα μπορούν να επηρεάσουν την αποκατάσταση των μυών και την υγεία του εγκεφάλου. Αν και τα οφέλη αυτά δεν επιβεβαιώνονται, ένα πράγμα που ξέρουμε είναι ότι τα επίπεδα των οιστρογόνων μπορούν να επηρεάσουν το πώς αποθηκεύεται το λίπος στο σώμα. Οι άνδρες με ένα υψηλό ποσοστό σωματικού λίπους φαίνεται επίσης να έχουν αυξημένα επίπεδα οιστρογόνων. Αυτό μπορεί να βλάψει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες. Σύμφωνα με τον Δρ Nadolsky, τα περίσσεια επίπεδα λίπους μετατρέπουν τις ανδρογόνες ορμόνες (ένας ευρύτερος όρος για τις ανδρικές ορμόνες όπως η τεστοστερόνη) σε οιστραδιόλη, μία μορφή οιστρογόνου. Η προκύπτουσα ανισορροπία μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη αποθήκευση λίπους και στα δύο φύλα. Για να καταλάβετε τι εννοώ: η καλύτερη αναλογία για υψηλά μυϊκά κέρδη και χαμηλά επίπεδα λίπους, θέλει την τεστοστερόνη σε υψηλά επίπεδα και τα οιστρογόνα σε χαμηλά.

Τρόποι μείωσης των επιπέδων οιστρογόνων:

  • Μείωση του σωματικού λίπους. Όταν αυξάνεται το λίπος, αυξάνεται και το ένζυμο αρωματάση, το οποίο συ μβάλλει στην μετατροπή των ανδρογόνων σε οιστρογόνα.
  • Επιλέξτε μια διατροφή υψηλή σε σταυρανθή λαχανικά όπως το μπρόκολο, το κουνουπίδι και το λάχανο (οι ινδόλες που βρέθηκαν σε αυτά τα τρόφιμα μπορούν να αποτρέψουν την απορρόφηση και την πρόσληψη των οιστρογόνων από τον οργανισμό μας). Επιπλέον, καταναλώστε τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες όπως η βρώμη, τα προϊόντα ολικής άλεσης και το καστανό ρύζι.
  • Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ. Τα οιστρογόνα μεταβολίζονται στο συκώτι, το οποίο επιβαρύνεται εάν καταναλώνουμε αλκοόλ.
  • Από πλευράς συμπληρωμάτων, δεν θα προτείνω κάποιο αντι-οιστρογόνο, γιατί αυτό είναι προτιμότερο να το αποφασίσει ο γιατρός σας κατόπιν συγκεκριμένων ορμονικών εξετάσεων. Αυτό που μπορείτε να κάνετε για να κρατήσετε το λίπος σας σε χαμηλά επίπεδα είναι να πάρετε κάποιο λιποδιαλύτη, τηρώντας βέβαια τις παραπάνω συμβουλές όπως και αυτές των προηγούμενων άρθρων. Απ’ την κατηγορία Θερμογενετικά μπορείτε να επιλέξετε κάποιον με διεγερτικά, ενώ αν δεν θέλετε διεγερτικά ή προπονήστε απογευματινές, βραδινές ώρες προτιμήστε κάποια καρνιτίνη ή κάποιο CLA απ’ την κατηγορία Λιποτροπικά.

Πηγές:

Poliqu1in Group,10 Ways to Lower Estrogen Load
Ryan, K, J. Biochemistry of aromatase: significance to female reproductive physiology.
Najjar, S (2001). “Insulin Action: Molecular Basis of Diabetes”. Encyclopedia of Life Sciences (John Wiley & Sons).
Stewart, P, M., Krone N, P. The adrenal cortex. In: Kronenberg HM, Melmed S, Polonsky KS, Larsen PR, eds. Williams Textbook of Endocrinology. 12th ed. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier; 2011:
Walter F., PhD. Ssynthesis of Thyroid Hormones. Chapter 48, in Boron (2003).Medical Physiology: A Cellular And Molecular Approach. Elsevier/Saunders. p. 1300
Mayo Clinic. Chronic Stress Puts your Health at Risk.
Najjar, S (2001). “Insulin Action: Molecular Basis of Diabetes”. Encyclopedia of Life Sciences (John Wiley & Sons).


Γιώργος Λιονάκης
Προηγούμενο άρθροΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
Επόμενο άρθροX-Treme Stores Warehouse!
Η μεγαλύτερη οικογένεια fitness και αθλητικών συμπληρωμάτων διατροφής στην Ελλάδα με 54 καταστήματα σε Ελλάδα & Κύπρο.