Διαβάζοντας μία ετικέτα σ’ ένα μπουκάλι συμπληρώματος, είναι πολύ πιθανό να πέσει το μάτι μας πάνω στο όρο “proprietary blend”. Τι σημαίνει λοιπόν ο όρος αυτός;

Ο όρος «ιδιόκτητο/αποκλειστικό μείγμα» ελληνιστί, χρησιμοποιείται σε ένα σκεύασμα για δύο λόγους:

  1. (A) να εμποδίσει τους ανταγωνιστές του απ’ το να γνωρίζουν την ακριβή ποσότητα των συστατικών για να τους κρατήσει μακρυά, αποτρέποντας τους απ’ το να δημιουργήσουν ένα ακριβές αντίγραφο του τύπου στις αναλογίες και στην ποσότητα του κάθε συστατικού.
  2. (B) Για να κρύψει το γεγονός ότι ο τύπος περιέχει πολύ λίγα από τα δραστικά συστατικά που αναγράφονται στην ετικέτα, σε μια προσπάθεια να ξεγελάσει τους καταναλωτές.

Δυστυχώς, η τελευταία χρήση είναι πολύ πιο συχνή από ό, τι η πρώτη. Οι καταναλωτές βλέπουν μια μεγάλη λίστα των φαινομενικά εντυπωσιακών συστατικών που απαριθμούνται στο ιδιόκτητο μείγμα, αν και σπάνια βρίσκονται σε ποσότητες ικανές να έχουν επίδραση στον ασκούμενο. Αυτό αναφέρεται συνήθως ως “διακοσμητική ετικέτα” από τους γνώστες της βιομηχανίας.

Έτσι, πώς ο καταναλωτής θα μπορεί να βρει τη διαφορά ανάμεσα σε ένα μείγμα που προορίζεται στο να προστατεύσει μια φόρμουλα υψηλής ποιότητας από το να τον ξεγελάσει; Δεν μπορεί, ή τουλάχιστον δεν μπορούν όλοι να κάνουν έρευνα ή να έχουν τη γνώση, κάτι το οποίο οι κατασκευαστές γνωρίζουν, δηλαδή ότι λίγοι άνθρωποι έχουν το χρόνο και την ενέργεια να αφιερώσουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Αν και υπάρχουν μερικές συμβουλές που ο καταναλωτής μπορεί να χρησιμοποιήσει για να αποφασίσει εάν ένα προϊόν με ένα μείγμα αξίζει να το δοκιμάσει, κανείς δεν μπορεί να καταλάβει σε τι ποσότητα υπάρχει κάθε συστατικό στο μείγμα ή την αναλογία με την οποία το καθένα περιέχεται εντός του τύπου.

Είναι σχεδόν αδύνατο να καταλάβουμε γιατί τα διάφορα συστατικά υπάρχουν και πώς λειτουργούν, πόσο μάλλον να αποφασίσουν αν το μείγμα περιέχει τουλάχιστον μια δόση που θα είναι ικανή να επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Αυτό μας επαναφέρει στην προηγούμενη παρατήρησή μου: Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν ούτε το χρόνο ούτε τη διάθεση να ερευνήσουν όλες εκείνες τις πληροφορίες μόνο για να αποφασίσουν εάν θέλουν να χρησιμοποιήσουν ένα προϊόν. Έτσι, πολλά τέτοια μείγματα στην αγορά, δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα μακρύ κατάλογο με συστατικά σε χαμηλές δόσεις, ικανά να δράσουν μόνο πάνω σε ποντίκια, βασισμένα καθαρά στο μάρκετινγκ και τις φαντεζί διαφημίσεις.

Για να είμαι απόλυτα σωστός απ’ την άλλη, κυκλοφορούν μερικά πολύ καλά προϊόντα με μη ακριβή αναγραφή των συστατικών (σε blend δηλαδή). Δεν είναι εξ ορισμού αρνητικό για τον καταναλωτή ένα τέτοιο προϊόν, καλό είναι όμως αν δεν είστε σίγουροι να επιλέγετε κάτι που να αναφέρει πλήρως τις ποσότητες (όπως για παράδειγμα κάνει η Warriorlab και άλλες αξιόπιστες εταιρίες του χώρου) ή την αναλογία των συστατικών πχ την αναλογία των αμινοξέων bcaa (2:1:1, 4:1:1, 3:1:2 κτλ) ή την ακριβή ποσότητα καφείνης. Ειδάλλως, αν έχετε την εμπειρία, επιλέξτε blends από αξιόπιστες εταιρίες που ξέρετε ότι θα χρησιμοποιήσουν τα συστατικά σε καλές δόσεις, ώστε να έχουν και αποτέλεσμα. Υπάρχουν τέτοιες εταιρίες απλά ο καταναλωτής θα πρέπει να ασχολείται χρόνια με το κομμάτι των συμπληρωμάτων, ώστε να γνωρίζει πως η τάδε εταιρία που θα επιλέξει, ναι μεν χρησιμοποιεί μπλέντ, αλλά έχει δώσει τα διαπιστευτήριά της για την αποτελεσματικότητα αυτών (των μπλέντ) και κατ’ επέκταση και των συμπληρωμάτων της.

Γιώργος Λιονάκης
Προηγούμενο άρθροAmp Citrate
Επόμενο άρθροΓυναίκες και Βάρη
X-Treme Stores
Η μεγαλύτερη οικογένεια fitness και αθλητικών συμπληρωμάτων διατροφής στην Ελλάδα με 54 καταστήματα σε Ελλάδα & Κύπρο.